söndag 20 december 2009

Lyckad bodytriss - eller lock, shock and see-through...

Yes och yabbadabbado! Jag har lyckats bemästra min CP och har kantat tre bodys utan ett enda hoppstygn och utan att halka av bandet en endaste gång!! Rackarns vad det går undan när de enda trådar som behöver fästas är de i ärmsluten. Ja ja, lite sprättande blev det faktiskt, fick börja om på en body - men sen gick det som en dans!

Jag kallar min metod för lock, shock and see-through. Den är ett hopkok av tips jag fått och sånt jag läst i andra bloggar och så gjorde jag något som revolutionerade hela bandkantandet. Jag bytte till min clear - wiew fot! Nu kunde jag helt plötsligt se när sömmen är på väg att hamna utanför kanten och förebygga det - när man använder den vanliga pressarfoten är det ju för sent att göra något när man ser att bandet är på väg att halka åt sidan.

Mönster: eget i storlek 50 och 56.

Material: orange och turkos flodhästar från Jofotex, röd kanin + brun interlock från JNYdesign.

Och? Är grymt nöjd! Alla tre bodysarna har åkt med UppSytt till Sigtuna julmarknad, vi får se om de får nya hem idag!

Lock, shock and see-through för ett lyckat kantband!

  • Alltid fräscha nålar
  • Overlocka ner alla sömnsmåner + lappar mm som ska in under kantbandet
  • Byt till clear-wiew foten om du har någon
  • Över sömnsmåner och lappar - shocköka pressarfotstrycket strax innan, jag brukar vrida sisådär 2 varv
  • I svängarna - stanna med nålarna nere, dra ut tyget till vänster under pressarfoten, hur mycket man ska dra och hur många gånger på en sväng beror på hur brant svängen är
  • Om sömmen ändå är på väg att halka av bandet, förebygg genom att peta in bandet åt vänster med en pincett som petas in under pressarfoten från höger sida framför nålarna.
Nu borde jag länka till alla ställen jag läst bra tips om CP:n - men jag kommer inte ihåg alla... Många av tipsen har kommit från Strömming - kanske för att jag mailbombar henne med mina frågor ;-)


7 kommentarer:

  1. Nice!! Jag tror jag ska köra på din förklaring om någon underar över mina uppochnervända tåg ;)

    SvaraRadera
  2. Hahaa!! Bra namn och snygga bodies!!!

    SvaraRadera
  3. Härligt att äntligen lyckas med bandkantningen!! Jag är oxå en av alla dem som sitter och fäster trådar efter hoppstygn lite nu och då =).. Har precis som du precis kommit på att pressarfotstrycket är en STOR bov i dramat och att det gäller att skruva åt hårt vid skarvar o dyl!!

    SvaraRadera
  4. De är ännu härligare i verkligenheten! Och man blir ju galet glad av att CPn fungerar som den ska!

    SvaraRadera
  5. Måste gratulera till bedriften bandkantade bodyn utan hoppstygn och finfina bodysar! :-D
    Har också en CP men är ff lite för kyckling att använda den fullt ut just för att jag inte bemästrar den riktigt. Men dina tips är toppen och ska komma ihåg dem, tackar.
    Din blogg åker rakt in i listan. ;-)

    SvaraRadera
  6. Ljuvliga små bodys och vilka bra tips! Jag är sååå sugen på en CP och det här inlägget gör inte mycket för att dämpa det suget ;-)

    Får jag fråga vad din CP kostade?

    SvaraRadera