fredag 4 december 2009

Bodypremiär!


Har länge varit sugen på att sy en body (eller många...). Fick en fråga häromdagen om jag har något grönt till nyfödd - svaret blev nja, byxor finns det men det räcker ju inte - så då blev det äntligen av att prova på bodysömnad.

Mönster: egenknåpad kombination av ett mönster från Allt om handarbete med vanlig ärm och knäppning på axeln + Meedoms raglan + fantasi = omlottbody i något som jag tror är storlek 62.

Material: interlock med moln från JNYdesign, brun interlock från gömmorna, tryckknappar.

Sömnad: sydde ihop alla delar med overlocken, kantade med CP:n, dit med tryckknappar.

Och? Blev lite för tajt i en av svängarna både på fram- och bakflärpen - men det gick lätt att rätta till. Tycker det ser ut som om benöppningarna ser så olika stora ut - enligt mönstret är de lika men jag har väl gjort något på vägen... När man lägger ihop sidsömmarna så är höger sida (på bilden) från armhåla till nederkant kanske någon mm kortare men det ser mkt mer ut på bilden. Alltid är det något man kan reta sig på! Det finns bara en sak att göra - sy en till :-) På det stora hela är jag väldans nöjd, molnen är ju så fina och det var lättare än jag trott! Förstår inte varför jag dragit mig för det här? Jo men just jag, jag har ju både bandkantare och prymtång nuförtiden, känns som om det underlättar.

Hjälp tack: Tips på svängteknik med CPn samt storleksguide för body tas tacksamt emot!

3 kommentarer:

  1. Supersnyggt första försök!! Imponerande! Du menar att jag måste köpa en CP för att tycka att det är kul att kanta?! Ujujuj, jag som precis lovat min man att det inte blir några fler dyra maskinköp den närmaste tiden...

    SvaraRadera
  2. För svängteknik kolla in Gekkos blogg, hon har bra instruktioner, eller så kom hit så kan jag visa dig. Trickset är att sy några stygn och sedan lyfta pressarfoten och vinkla ut tyget i bakkant, Jag kan mäta på mina bodys om du vill ha en jämförelse med dem - så kan du mäta dina 104-tröjor!

    Ser härlig ut bodyn iallafall. Kul att knåpa eget mönster!

    SvaraRadera
  3. Den var jättefin! Skulle också vilja ha bodypremiär, men har inte fixat nåt bra mönster.

    SvaraRadera