fredag 11 december 2009

KRASCH - nålarna går av - HJÄLP!

Ikväll har jag sytt av två nålar - bara sådär (ja något har förstås hänt) kraschade först en nål och sen en till... Inget konstig tyg eller annan sömnad än vanligt. Bröt av en nål på syjuntan för ett par veckor sedan - det var nog första sen jag köpte maskinen för lite över ett år sen. Så en av nålarna som satt i var ju rätt ny - och sen bröts en till som var pinfärsk. Har trätt om maskinen men det gick åt pipan ändå. Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?

UPPDATERING: Plockade bort stygnplåt och bytte nålar en gång till - nu går den igen... Kanske hamnade nåt på sniskan när jag städade förra helgen?!

7 kommentarer:

  1. Ibland tycker jag att det är tyget som gör det, man syr för tjockt men om det inte är det så kan du ju kolla om brickan under pressarfoten ligger precis där den ska. När jag sydde av som flest nålar så hade min halkat lite så nålen tog i ifall den blev lite lite böjd av tyget och så.

    Annars kanske det är service för maskinen som gäller, usch sånt är trist!

    SvaraRadera
  2. Hrm, hur är din klocka ställd egentligen ;)

    SvaraRadera
  3. Kan det vara så att själva armen där nålen sitter fast i, har rubbats ur sitt läge ?
    Testa med att dammsuga maskinen, det kan ju vara så att en liten bit av den första nålen sitter kvar i maskinen ...
    Det var några saker som jag kom på att man kan göra.

    Hoppas att det löser sig för dig. Det känns så jobbigt när det inte funkar som man vill. Man är ju lite beroende av sin maskin, det är jag i alla fall ...

    Ha det gott / Mari

    SvaraRadera
  4. Jag klantade mig lite när mina nålar gick av. Hade ställt nålläget fel i förhållande till vilken söm jag valt så nålen tog emot i stygnplåten. Irriterande innan man kommer på promblemet.

    SvaraRadera
  5. Suck, har inga råd att komma med. Får lida med dig istället....!

    SvaraRadera
  6. Tack för tips och medlidande! Maskinen fungerar igen!!

    Jag kom på att jag plockade bort stygnplåten - om mekade runt med dammsugaren i maskinens innanmäte - ganska nyligen. Kunde inte se att plåten satt fel men plockade bort och satte tillbaka den, kollade att inget fastnat under och så. Bytte nålarna igen - måste beställa nya, nu är de slut :-O

    SvaraRadera
  7. Skönt att det har ordnat sig! Själv knäckte jag en nål igår och insåg att det nog inte hänt en gång under de typ 2,5 åren jag sytt barnkläder!

    SvaraRadera