torsdag 11 december 2008

Landskapstvångströja

Eller tvångslandskapströja passar kanske bättre... det syftar i vilket fall inte på tröjans passform utan det "sytvång" jag känt den senaste veckan. Det är den där sysjukan som övergått från att komma i attacker till någon slags kroniskt tillstånd. Och det är INTE lätt att få sytid med sjuka barn...


Mönster: samma som till kanintröja med omlottringning med aningens längre armar och kropp. Enligt mönstret en 62:a - enligt mig 74/80.

Material: landskapstyg, grön interlock och muddväv från Jofotex.

Sömnad: sydd på samma sätt som kanintröjan med det (helt onödiga) tillägget att jag fick sprätta första axelsömmen då jag lagt ihop delarna så att framstyckets omlott låg överst. Vet inte om bakstyckets omlott "måste" vara överst men det känns som om det stränar i halsen annars?? Upptäckte när jag fotat att sömmen på kantbandet släppt någon cm - måste ha hänt när jag sprättade axelsömmen. Morr! Fram med sprätten igen... Fållade med trippla täcksömmen - premiär för den!

Hur blev det då?
Kan väl tycka att färgvalet blev i tråkigaste laget... snyggt i och för sig men det roliga med landskapet är ju att man kan göra så roliga matchningar. Bara en sak att göra: sy fler tröjor! Knodden hade inget att invända mot passformen även om jag tycker att det inte blev perfekt i ringningen - tror jag drog lite åt något håll när jag sydde ihop.

Nackdelen med omlottringningen är helt klart att det blir lite stelt i sömsmånen över axeln. Snyggast blir det ju om man kan vika sömsmånen mot "kroppsdelen" men med omlotten hamnar den ut mot armen vare sig man vill eller inte. Och om man inte får exakt mönsterpassning så korvar det sig gärna lite extra vid axeln.


CP:n sydde ganska snällt smal täcksöm på kantbanden -inte helt ok på baksidan, inga hoppstygn dock så det blir godkänt. Fållningen gick galant även om jag fick pilla lite (hrmmm, mycket...) när jag fäste trådarna. Inte helt lätt att pricka mitt i sömmen när man kommer varvet runt. I och med att pressarfoten är så stor så är det ju en viss fördröjning innan den "styrning" man gör på tyget kommer fram till nålen. Och man kan väl sammanfatta det så här: om man vill ha en snygg söm med snygg fästning så ska man sy rätt direkt, för så fort man måste börja korrigera blir sömmen garanterat krokig... enkelt va ;-)

4 kommentarer:

  1. Ibland är mindre mer så att säga! Gillar när landskapstyget får tala för sig själv utan att andra färger slåss om uppmärksamheten så det här gillar jag jättemycket! :D Ser ut att passa jättefint på knodden!

    SvaraRadera