onsdag 3 december 2008

Försökskaniner med omlott

Egentligen så gillar jag inte att mata bloggen med flera inlägg per dag - men jag ligger efter med bloggandet och har längtat efter att göra det här inlägget!

Efter att ha sytt byxor i långa rader var jag nämligen så sugen på att sy en tröja... men då var jag ju tvungen att bli kompis med täcksömmarna. En present till en nyföding stog överst på listan, projektet påbörjades i lördags kväll - och var tvungen att bli klart eftersom vi skulle överlämna presenten på söndag förmiddag. Inte de bästa förutsättningarna med andra ord, som gjort för att något skulle krångla men vill man så går det!

Modell: bestämde mig snabbt för att det skulle bli en kanintröja med omlottringning eftersom jag inte har några tryckknappar som passar.

Mönster: utgick från "vanlig" tröja Meedoms form 1 och kombinerade halsringningen med babylinne med omlotthals ur Gynthers "Nya barnkläder". Får jag skriva EGET då ;-) ?? Mycket intressant var att Meedoms 62:a var större än Gynthers 92:a... Och då är ju ändå båda mönster till plagg som ska vara ganska tajta. Så jag tog 74:ans halsringning som var den som matchade bäst mot tröjans mönsterdelar. Kortade ärmarna lite för att kunna göra muddarna långa, det tycker jag är praktiskt.

Material: kanintyg från JNYdesign, brun mudd från Jofotex.

Sömnad: kantade omlottringningen, sydde fast ärmarna, sy ihop sidsöm + ärmar i ett svep, sy ihop mudden till tub, vika dubbel och sy fast i ärmslut, fålla nederkant med täcksöm, SVISCH - klart! Valde att sy allt med brun tråd då jag tycker att den passar bättre till tyget än min kritvita + snyggare vid mudden (jaja, det är på insidan jag vet, men är man petig så är man).

Låter enkelt eller hur :-) Men det tog nog nästan tre timmar innan jag fixad till med mönster, klurat ut hur det skulle vara och sprättat lite täcksöm... Den första dubbla täcksömmen på mudden vid halsringningen blev INTE bra. Orkade egentligen inte sprätta (behöver jag tillägga att det var mitt i natten) men tänkte att jag syr den andra och om den blir bra så är det bara att bita i sura äpplet - så jag fick sprätta :-)

Provade på min niomånaders - så någon 62:a blev det inte precis, snarare 74:a - tur att små bebisar växer snabbt! Bråttom med fotograferingen så bilderna är därefter.

Den här tröjan gör mig GLAD! Det blev precis som jag tänkt, sömmarna blev snygga och tyget är så härligt!!

3 kommentarer:

  1. Åh vad FIN! Jag tror snart att jag ska beställa mönster från dig...för det är väl klart att det där är ett EGET! :-D Jag vill oxå ha en CP...eller så kommer jag snart och hyr in mig på din. Det senare är ganska troligt...
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin tröja! Hittade hit via Google då jag sökte på coverpro. Är du nöjd med din overlock och din coverlock? Jag funderar på att köpa coverpron + 644.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin sida och mycket fina saker som du gjort. Tröjan är kanonfin, har själv funderat på att förlänga ärmen med en smal mudd, snyggt!!

    SvaraRadera