måndag 15 december 2008

Hundtäcke

ÄNTLIGEN har jag fått klart hundtäcket som jag lovat sy till Hilda, pust! Först var det det ena och sen det andra som kom emellan. Sen hade det gått så lång tid att Hilda hade växt så måtten jag fått från Hildas matte var helt inaktuella :-) Och så har det hållt på. Men NU är det äntligen klart och ligger och väntar på att läggas på lådan i morgon. Till mitt försvar får jag väl säga att om Hilda fått täcke efter de första måtten hade det redan varit för litet nu ändå. Så det var väl bra att det dröjde på ett sätt ;-) Eftersom Hilda är en tonårsdam så har hon ju inte samma kroppsform som en vuxen hund som jag normalt syr till. Så jag har mixtrat lite med mönstret - nu är det sytt men det ska ju passa också... håller tummarna!

Mönster: eget, hopknåpat i förhistorisk tid efter andra täcken och utprovning på min hund.

Material: yttertyg i någon slags gore-tex från Jofotex, fleece och kardborrband i två bredder från gömmorna.

Sömnad: yttertyg och foder (kroppen) sys ihop räta mot räta var för sig. Sömsmånerna pressas isär och stickas ner (det är bland annat det här som ger täcket dett fina passform). Gjordens yttertyg och foder sys ihop räta mot räta, lämna öppet i kortsidan så det går att vända, sy en stickning sys ca 1 cm in från kanten på rätan, samma för kragen. Kroppens foder och yttertyg läggs ihop räta mot räta med kragen och gjorden mellan, sy ihop - lämna en öppning och vänd. Sy stickning runt hela täckets kant, sy ihop vändöppningen för hand. Sy på karborre fram, på gjorden och på motsvarande ställe på täckets sida.

I vanliga fall brukar jag sy allt på vanliga maskinen - men nu har jag ju mina nya pojkar att leka med :-) Eftersom den vanliga maskinen är sjuk (?? dags för service) så fick CP:n stå till tjänst med kedjesömmen där jag normalt använder raksöm. Sydde med fodret uppåt så att kedjesömmens baksida fungerar som dekorsöm. När det var dags att sy ihop hela alltet blev det OL.

Kan väl tillägga att jag hade en vision i projektets begynnelse att använda täcksömmen men det gav jag snart upp... För mycket snäva svängar plus att jag inte alls fick ordning på inställningarna med här tygerna.

Hilda är en Enlish Toy Terrier, samma ras som hunden som bor här hemma (och syns på bilden). Toy Terriern är frusen och ogillar regn och rusk - och hundkläder. Bra kombination, eller hur :-) Jag började sy hundtäcken till min egen jycke direkt när vi köpte honom, först för att han var så liten att inget i afären passade och sen för att de flesta täcken (iallafall i en vettig prisklass) för små hundar var anpassade för tjocka diton. Sen dess har det blivit ett antal täcken (20 kanske?), både till min och andras ETT men även till en Schnauzer och en Jack Russel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar