torsdag 11 mars 2010

Så då har dina ungar bara hemsytt då?!

Så då har dina ungar bara hemsytt då?! Den frågar får jag nästan varje gång jag berättar att jag syr barnkläder. Då skruvar jag lite på mig och säger "njäääe, några plagg blir det väl men inte sååå mycket". För faktiskt så undrar jag vart allt jag syr tar vägen. Eller är det så att jag tror att jag syr mycket mer än jag gör eftersom hjärnan kokar över av alla ideér?!

Men kors i taket - idag var båda grabbarna hemsydda när de var klara för dagis :-) Stora killen har ett par väl använda do-redo-brallor och en filurtröja som fick stanna kvar är hemma efter julmarknadsmassproduktionen. Lillebror har två obloggade plagg på sig, tågtröja och pösbralla enligt mitt "vanliga" mönster. Tågen kommer från Jofotex och velouren köpte jag på syfestivalen hösten 2008. Tyckte att färgen var så mysig men den är ju omöjlig att matcha på nåt vettigt sätt. Brallorna är i storlek 98 fast att han egentligen har 92 - det gjorde bara att pöset blev extra gött :-)

5 kommentarer:

  1. Vilka goa killar i goa kläder! :D

    SvaraRadera
  2. Härliga kläder! Blir faktiskt lite irriterad på en sådan fråga. Varför måste de bara ha hemsytt för att man syr? Måste det alltid finnas hembakat eller hemlagat i ett hem där någon är bagare eller kock? Jag tror inte det. Alltså jag är modeintresserad (fast det syns nog inte alltid på mig själv) och då framför allt när det gäller barnkläder och jag ser de kläder jag köper som ett komplement till det jag syr. Fick dock en liten boost och ett ökat tryck gällande att sy egna byxor till barnen. Hade shoppat jättesnygga bralls till dem på rea men de tycker inte om dem då de "gör ont" i midjan. Ungarna är så smala så knapphålsresår är det som gäller och då skaver byxorna. Så nu har de önskat mammasytt! Oj, vad jag behöver sätta fart...Kram

    SvaraRadera
  3. jättefina tröjor och ungar!! :=)
    ...ler lite för det är ungefär så här med, med hemsytt-kommentarer och samtidigt brist i klädlådorna...fast jag har bättrat mig!

    SvaraRadera
  4. Har insett att jag måste fylla barnens garderober med köpeplagg. Det går inte att hinna med att sy ALLT. och så är det ju faktiskt inte så roligt att sy alla plagg heller. Det gäller att komma ihåg att bevara glädjen i sömnaden.

    SvaraRadera
  5. Håller med Moi! om att det är lätt att ta bort glädjen om sömnaden övergår i en känsla av MÅSTEN. Därför kommer jag alltid att köpa vissa plagg. Tex pyjamaser som jag inte alls känner mig lockad av att sy. Vad gäller det där med att folk undrar om ens barn då BAARA har hemsydda kläder så kan man ju fråga sig hur de tänker. Att köpa sina kläder på tex H&M innebär ju ofta att nån 10-årig asiat som inte fått gå i skola sytt det under usla förhållanden....men de vi hemma-sömmorskor syr faktiskt innehåller mer av både miljö- och eko-tänk, samt mer kärlek.... Skulle vilja säga att våra kläder är FÖR barn och inte AV barn.

    SvaraRadera