måndag 22 mars 2010

Skoskydd prototyp


Trött på slask, trött på blöta strumpor, trött på dåliga tossor som alltid är trasiga! Då får man fixa egna tossor som förhoppnings håller liiiite längre än de där blå "institutionstossorna"  - de här ska jag donera till dagis.

Material: galonliknande tyg från Ohlssons, resår i kanalen från Bibbi, rundresår till ögla bak från återanvändningslådan.

Mönster: hitt-e-på. Kippte ut en rektangel som jag sydde ihop och sydde av hörn lite här och där. Resårkanal längs övre kanten och en upphängningsögla i bakkant.

Och? Ja snygga blev de ju inte - men det är ju inte de blå tossorna heller. Hade ju kunnat vara en mer diskret färg men eftersomjag hade ett fyndat tyg liggande så fick det bli bländande knallorange. Här är ju funktion viktigare än utseende - inte så stor risk att man går ut med de här på :-) Och olika stora blev de också eftersom jag inte skrev upp hur jag gjorde den första - och sen höftade med den andra... Borde bytt till orange tråd till resårkanalen, hm, blev visst biten av latmasken när jag gjorde de här. Men om de funkar får  kan det bli fler! Nu ska de till dagis för utvärdering.  

7 kommentarer:

  1. Håller med om att de blåa är helt värdelösa :-) Jag har också sytt skoskydd och donerat till dagis. Jag tog hem ett blått skoskydd som jag klippte upp och tog måtten därifrån (men jag förlängde resåren). Dina ser ju lite mer avancerat ut med avsydda hörn - mina blev lite spetsigare.

    SvaraRadera
  2. Halkfaktorn är ju inte testad än - tyget är inte lika "blankt" som galon så jag hoppas att det ska vara ok. Det är lite pest eller kolera tycker jag - de blå är ju också hala. Funderade faktiskt på om man ska kludda dit lite sån där "halksockefärg" under?! Jag lovar att rapportera när de provats!

    SvaraRadera
  3. Dig skulle jag vilja ha som förälder på mitt jobb på förskola. De blå är inget vidare. längtar till vår och sommar utan slask.

    Varit tvungna att ta bort de blå skoskydden ett tag så att alla tyvärr varit tvungna att ta av sig skorna då de blev rena rama plasksjön på golvet av all snö som släppte och läckte. Bra idé!

    SvaraRadera
  4. Nu är de "provkörda" ett par gånger! Liiite halkigt är det men de håller finfint och inte en droppe slask släpps ut :-) En bra grej med den härliga (host host) färgen är att det är i stort sett omöjligt att glömma dem på... varje gång man tar ett steg sticker det till i ögonen.

    SvaraRadera
  5. Finns att köpa jäätefina på nätet "Raskafötter", vi har haft dem länge på vår förskola och de fungerar perfekt! Finns i vuxen och barnstorlek och är gjorda av ett smidigt galontyg, finns dessutom i olika färger.

    SvaraRadera