måndag 10 november 2008

Välkommen hem Jan-Ove!!

Eller var det Janome... Nä, jag tror bestämt att du heter Jan-Ove :-) I efternamn My Lock 644 D.

Jag hoppas att vi snart ska bli de bästa vänner och att du Jan-Ove ska arbeta obekväma tider och under stressiga förhållanden utan att knota. Jag är rädd att du periodvis kommer känna dig övergiven och bortglömd - och att det kommer tilfällen då du är kommer hota med att bryta nålarna om du inte får din rättmätiga symaskinssömn. Jag å min sida lovar att läsa instruktionsboken noga och inte klaga på dig om det blir konstiga stygn - och lämna in dig på service om du blir sjuk (nu morrar min gamla maskin så överdraget korvar ihop sig av avundsjuka...).

Någon gång i veckan ska jag hämta Jan-Åke Cover Pro 1000CP :-D

Hur gick det då till när jag blev med två maskiner från Janome? Ja, lite slump var det allt... Vandrade runt på Syfestivalen och kikade och lyssnade på olika symaskinsförsäljare som pratade sig varma för sina olika modeller (och även en del skit om andra märken...). Hade nästan fastnat för Huskvarnas nya lilla overlock, S15, på grund av priset och dessutom hittade jag en försäljare som lovade "uppgraderingsgaranti" - om man inte var nöjd kunde man byta upp sig till en mer avancerad modell utan att den första maskinen tappade i värde.

Det lät ju fiffigt men eftersom det var den första montern vi besökte så kunde jag ju inte bestämma mig utan måste ju kolla lite mer. Tog en sväng till min lokala butik som var representerade på mässan, där var de inte ett dugg intresserade av att sälja S15 för den var ju inget att ha utan det var mycket bättre med en 3000 kr dyrare maskin... när jag bad dem förklara vad som skilde så sa de att S15 tex inte har någon friarm men he, det har den ju visst - tappade trovärdighetspoäng där. Tog en sväng till Brother också, där pratades det mest skit om andra märken och inte så mkt om de egna maskinerna - inte intressant. Till slut hamnade jag i Janomes monter och där fick jag en förstklassig guidning, trevligt bemötande och ett bra pris. Ville ju helst handla av min lokala butik (Uppsala) för att ha närheten - de kunde matcha priset men verkade fortfarande märkligt ointresserade av att sälja några maskiner... Så jag valde ändå en butik i Stockholm - dessutom fick jag ju Jan-Ove med mig hem på direkten :-D

Puss och godnatt Jan-Ove, vi sys i morrn!!

2 kommentarer:

  1. Ja visst var de trevliga på janome på mässan. Det var nästan så att jag fick med mig en coverpro hem också.... Åh vad avis jag blir på att du fått (!) sånna fina maskiner! Ska bli kul att se vad du kommer göra för fint med dem!!

    SvaraRadera
  2. Stort grattis!
    Hon som skulle visa Jan-Åke för mig var allmänt okunnig och gjorde fel och kunde inte svara på frågor så hon gjorde mitt längtan efter en janome mycket svalare. Så bra att du fick en duktig försäljare, sånt är betydelsefullt!

    /LERA

    SvaraRadera