tisdag 11 november 2008

Landskapsmössan - mitt första blogg-UFO!


Jaha, då har jag producerat mitt första blogg-UFO (Unfinished Object som jag lärt mig att det kallas). Det är väl inget att vara stolt över men det är ju alltid kul att prova något för första gången :-D

Så till själva UFO:t - en mössa i landskapstyget från Jofotex! Efter att jag fått hem en hel kartong med underbara tyger förra veckan så fick jag ett akut anfall av synödighet - jag bara måste sy fast att jag egentligen bestämt att tygerna skulle få ligga till jag blivit med overlock. Min gamla trotjänare fick rycka ut med sin elastiska söm och hjälpa mig med mössan.

Mönstret har jag totat ihop genom att mäta på en vanlig polarnmössa, gjorde den lika lång men utan vikkant så det är lite luft längst upp i mössan - då fick det ju plats med lansdskap på knoppen. Sydde motsvarande i röd fleece, vändsydde och lämnade litet hål, vände och sydde igen hålet för hand - klart!

Inte helt nöjd - skulle behövt sy en stickning längst ner på mössan för att få en snygg kant men vill inte använda vanlig raksöm så det får vara - kanske får sig mössan en omgång till när min CP kommit.

Äldsta sonen ääääääälskar landskapstyget! Och han älskar sin nya mössa... men inte att modella - han är hela tiden på väg till andra sidan på kameran för att kolla hur bilden blev...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar