lördag 15 november 2008

Elefanter till storebror

Storebror ville förstås ha egna elefanter när han såg lillebrorsans brallor. Jaha, som den goda mor man försöker vara så var jag ju tvungen att sätta mig vid maskinen i går kväll ;-)

Mönstret är någonstans mitt emellan Meedoms tajts och form 1 i storlek 98. Lila trikå från E-slöjd i midja och benslut, sydde in en ca 2 cm bred redår i midjemudden.

Känns som jag redan fastnat i "byxträsket", det går ju så fort och inte är det så svårt heller. Lite pilligt vid muddarna men det är ju mest för att jag inte vant mig vid overlockandet än. Kommer ofta på halvägs in på mudden att jag borde sytt från "andra hållet", från insidan liksom, för att komma åt bra och slippa trassla med att vända och hålla bort tyget. Börjar få lite bättre kläm på att börja och sluta också. Hyfsat nöjd även om passformen hade kunnat vara lite tajtare över rumpan. Nästa gång blir det nog tajtsformen där uppe och benslut i form 1 för lite pös där nere.

Inte nog med att man ska sy - man måste lära sig fota ordentligt också. Byxorna är ju inte ens hälften så sneda som de ser ut på bilden...

Det är iallafall - än så länge - ungefär så kul jag tänkt mig med en overlock :-D På att göra listan står nu att prova sy i vanligt vävt bomullstyg och så ska jag försöka mig på två olika knäppningar i raglantröja... och då tänker jag faktiskt att jag ska återgå till det där tråkiga övningsstadiet och inte prova direkt på en nästan klar tröja.

1 kommentar:

  1. Vad du är duuuktig! Och VAAD skulle du ha gjort utan insikten om Meedoms fantastiska bok???! :-D

    SvaraRadera