måndag 20 april 2009

Jag vann inte men...

Det var inte jag som blev den lycklige vinnaren av ett plagg i Rinos vårtävling
- men jag fick inspiration :-)

I lördags kväll vankade jag av och an som en äggsjuk höna och stönade tills sambon frågade vad det var. Jag är SYYYYSUUUUGEN svarade jag och suckade en avgrundsdjup suck... Och fick till svar "vad hindrar dig"? Ja, vad hindrade mig egentligen? Gammal vana - alla sygrejerna har jag varit undanstoppade i en eeeeevighet. Men visningarna var ju över för den här gången (förhoppningsvis för gott)....

Ja, som sagt var så vann jag inte hos Rino - det visste jag ju inte i lördags men jag tog det säkra före det osäkra och började tota ihop min egen örngottströja. Kom på att jag sett ett inlägg om hur man gör för ett tag sen men fick inte tummen ur då. Efter att ha hittat äldre inlägg hos Rino som länkade till Soligs beskrivning så var det bara att sätta igång!

Material: Örngott från Tradera, muddväv från Jofotex.

Inspiration: Rino och Solig

Sömnad: All sömnad på overlocken. Höftade öppningar för armar och halsringning, sydde i mudd i öppningarna och i nederkant. I första försöket blev både ärmhålen och "ärmarna" alldeles för tajta (hade två bitar mudd som redan var tillklippta som kanske kanske kanske skulle kunna räcka - men så går det när man är dumsnål) och mudden i halsen blev alldeles för bred... Gör om! Försök två blev bättre och det är det som syns på bild!

Och? Jag tycker det blev lite väl mycket båtringning, det är fint men inte som jag tänkte mig... Halsringen blev dessutom större än den var från början eftersom jag klippte bort första muddförsöket. Sydde in sidsömmen någon cm så att jag kunde göra en liten sväng ut mot ärmhålet. Muddarna till ärmarna sydde jag med en "timglassöm" (svängde in mot mitten där vecket ska vara och sen ut till kanten igen, nån som fattar?!) för att få dem lite tajtare runt armen men jag tycker att det ändå blir en liten "vinge" ner mot armen och jag ville att det skulle vara tajt... Är det värt att få en söm på ovansidan för en perfekt ärm?! Kanske bara jag som tänker på det men ni vet hur kritisk man är mot något man gjort själv :-)

Prutt eller Tut? Tut! Trodde faktiskt inte att jag skulle få plats i ett örngott men det gör jag ju även om det stränar lite. Kul idé att återanvända örngott på det här sättet! Effektivt tygutnyttjande - även om det i mitt fall blev så mycket uppklippt och sytt till slut att jag inte hade så värst mycket nytta av att det satt ihop från början :-) Har inte bestämt mig för om jag ska behålla den själv, känner mig lite blek i färgerna... men det blir definitivt fler i den här modellen. Ska försöka mig på lite mer avancerade ringningar också! Foto med självutlösare ur grodperspektiv är väl inte det mest smickrande, varken för plagget eller modellens figur, men jag ville bevisa att den går att ta på sig :-D

5 kommentarer:

  1. Fin! Ser ut att sitta bra på.

    SvaraRadera
  2. Va kul att du fick sy lite igen! Den blev ju fin! :-)

    SvaraRadera
  3. Underbar! Kul att sy till sig själv!

    SvaraRadera
  4. Härligt att visningarna är över så att du fått fart på maskinerna igen!!! Tröjan blev toppen tycker jag!!! Men visst krävs det lite mod att klä sig i gamla sängkläder! Jag var inte helt bekväm i min lakanstunika trots att jag verkligen gillar den, men det kan bero på att den känns för stor kanske...

    SvaraRadera
  5. superläcker. Måste prova att sy en sådan örngottströja jag med. Läckert tyg.
    Kollade runt lite och gillar din blogg.

    SvaraRadera