onsdag 22 april 2009

0,75 pyjamasbralla

Jag har länge lovat min sambo att göra ett försök att sy pyjamasbrallor till honom och nu har det äntligen blivit av. På bilden ser ni baksidan på min sambo som gör premiär i bloggen! Pyjamasbrallor från affären är sjukt dyra (iallafall om man har en väldigt bestämd uppfattning om hur de ska se ut och kännas) men detta exemplar blev i det närmaste gratis :-) Mönstret fick jag hos Jofotex i höstas, de hade hade en låda med utgångna mönster som man fick ta av när man handlade. Hade inte just detta projekt i tanken då men passade på att ta ett herrmönster med byxa och t-shirt - bra att ha!

Material: Påslakan från det-här-kanske-man-kan-sy-av-någon-gång-så-det-sparar-vi-lådan, 2,5 cm bred resår från gömmorna.

Mönster: Kwik Sew nr 2687, kortade av benen till ca 3/4.

Sömnad: Allt på overlocken. Klippte ut två par när jag ändå höll på så ett par långbenta ligger och väntar på att bli fållade. Läste häromdagen hos Strömming att hon använt Geckos tips för att sy resårkanal och då kom jag på att så kan man ju göra!
Jag läste inte tipset utan gjorde som jag hade för mig att det stod förra gången jag läste om det - och det gick ju bra det med! Så här gjorde jag i alla fall: sydde ihop resåren, vek ner lagom mkt tyg för att det skulle täcka resåren + sömnsmån, sen vek jag hela kanalen ner mot byxan precis som om kanalen var en mudd som skulle sys på. Sen sydde jag längs med vikta kanten med resåren löst inne i kanalen. Använde samma teknik för att fålla i benslut (sydde bara kanalen, ingen resår), otroligt fiffigt! Blev snyggt (liksom infodringar eller vad det heter), busenkelt och gick blixtsnabbt! Satte en lapp bak i midjan så bäraren ska veta vad som är fram och bak.
Prutt eller tut: Tut! Kul att äntligen ha sytt till alla familjemedlemmar! Sambon blev nöjd och jag tror att det är bra för husfriden att han också får lite nytta av symaskinerna :-D Inte mitt mest noggrannt utförda projekt, hade ju kunnat lägga en halv evighet på att mönsterpassa vid fållningen etc - men herregud, han ska ju bara sova i brallorna!

1 kommentar: