torsdag 23 april 2009

Crazy hippofant - det är vår!

Igår mössa - idag baddräkt! Eller, eh, eftersom jag varit sjuk i flera dagar (därav det flitiga bloggandet...) så har jag inte stuckit näsan utanför dörren på ett tag. Så mössa igår är jag inte säker på - men baddräkt idag har jag belägg för! Efter fem minuter utomhus var jag svimfärdig och drog mig tillbaka in - 19 grader i skuggan! Vad passar då inte bättre än en helcrazy vårig mönster- och färgkombo? Crazy hippofant helt enkelt :-)

Sydde den här tröjan till minstingen i ettårspresent men tyckte den blev för kort i ärmarna och förvisade den till UFO-högen för att få längre muddar. Plockade fram den idag två månader senare och tycker den är precis lagom... Man är väl inte sämre att man kan ändra sig! Så då är det väl dags att blogga om den också, kolla bakgrunden - MYCKET snö när fotot togs!

Turkosblå flodisar visade sig trivas ypperligt tillsammans ned solgula elefanter! Elefanterna har legat och väntat på knappar i en evighet och jag råkade hitta dem igår när jag letade efter något annat... är väldigt spännande bland sygrejerna nu - har ju visningsstädat och gömt allt möjligt på alla omöjliga ställen. Usch, läskigt vad dålig koll man har på alla saker.

Hittade i jakten på vinterbilden på tröjan två andra scarfs/dregglisar som tydligen är obloggade då de får hänga med av bara farten! Landskapsvarianten har vi dregglat ner för länge sen och flodisscarfen fick följa med de här flodisbrallorna.

Material:
Landskapstyg, elefanter, flodhästar och turkos muddväv från Jofotex. Velour (baksidan på scarfsen) från Mjuka Tyger.

Mönster: Tröjan efter eget mönster fixade med storleken men jag minns inte riktigt hur eller till vad nu... ungefär 74/80 iallafall om man utgår från bäraren. Doris & Assars dregglismönster till scarfsen, men spetsiga snibbar istället för runda.

Sömnad: Tröjan på samma sätt som tidigare tröjor, dregglisarna på overlocken i full fart :-)

Prutt eller tut? Prutt att jag ratade tröjan från början, tut att jag kom på att prova igen innan den blivit för liten! Tut för dregglisarna som är lätta att sy och där man kan roa sig med att mixa och matcha mönster och färger i all oändlighet!

4 kommentarer:

  1. Å vad man vill vara utomhus när man ser en sån härlig vårbild och solen som skiner utanför fönstret! Fina grejer!!

    SvaraRadera
  2. Underbar vårbild!! Fin tröja och dregglisar! Håller med om att det är kul att matcha olika färger :-)

    SvaraRadera
  3. Kul att se att flodisarna nu kommit till användning! :D Tröjan ser så gosig ut! Och dregglisar kan man inte ha för många av!

    SvaraRadera