lördag 30 maj 2009

Hur mycket kärlek får din maskin??

Ja, hur har ni det där ute med era maskiner?? Får de någon kärlek eller trampar de och går utan minsta lilla ömhetsbetygelse?

Jag har fått för mig (eller inbillar jag mig..??) att min overlock har låtit lite konstigt ett tag så jag tänkte att det kunde vara en god idé att läsa lite i instruktionsboken. Bytte ut övre kniven och hm, den där gången jag trodde jag sydde på en nål var nog inte inbillning för visst fanns det ett litet hack i kniven. Absolut inte stort men ändå... det här kanske betyder att jag borde byta undre kniven också??! Det gick förstås inte att se på bilden exakt hur kniven skulle sitta men den funkar iallafall så som jag skruvade dit den. Plockade ut nålarna och såg att jag sytt med två olika storlekar... skäms! Dammsög på alla ställen jag kom åt och droppade lite olja ungefär på de ställen instruktionen visar (inte helt lätt att se exakt var där heller). Tycker nog att maskinen gick bättre efter det här!!

Tycker det är svårt att veta hur mycket man behöver pyssla om sin maskin! Det står ju att kniven håller ett år vid normal användning (i normal användning så ingår inte att sy i nålar har jag förstått ;-)...) men vad är egentligen normal användning?

Så, dela gärna med er av era erfarenheter av sådant här!!

4 kommentarer:

  1. Min symaskinförsäljare tyckte att jag skulle borsta rent och olja efter ungefär vart tionde plagg. Nålbyte rekommenderar han så fort maskinen börjar låta eller bete sig lite konstigt. Knivarna har jag aldrig bytt och jag kan inte minnas att han har nämnt något särskilt om dem heller.
    Hoppas maskinen din mår lite bättre nu!

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg! Superbra att få lite tips angående underhållning av overlock. Men jag undrar om det är bra att dammsuga maskinen :-/
    Men bara borsta bort dammet känns inte tillräckligt.

    SvaraRadera
  3. *rodna*

    Tittade på maskinen häromdagen när jag tyckte att den började väsnas. Jag är ganska duktig på att göra rent, men olja är det sämre med. Eftersom jag har mest metalldelar på min maskin så är det viktigt att smörja. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  4. Borde också... Bra inlägg!

    SvaraRadera