måndag 31 januari 2011

Ska vi svärdas??

En ofta uttalad fras här hemma är "ska vi svärdas"... Då replikerar jag "inte med skedar..." men det är det aldrig någon som hör som bryr sig om. Barn är mjuka, skedar är hårda. Jag tillverkar svärd i kartong för att undvika hård sked mot barn - men svärd i papp duger inte alls att svärdas med, viker sig vid första bästa närkamp. Helst skulle jag vilja undvika svärdandet i sig men det verkar omöjligt - så kan jag ju iallafall utnyttja det hela till att få tillfälle att knåpa en riddarskjorta!

Mönster: hitt-e-på enligt Gyntherskjortetänket. Applikationer påhittade tillsammans med storebror. Det skulle egentligen vara två lejon som höll upp kronan men det avstyrde jag, hade fullt upp med bara kronan :-)

Material: något som jag tror varit en gardin, bitar av velour och fleece ur spillådan till applikationer, snedslå. 

Och? Jorå, inga mästerverk kanske men de har använts några gånger!

4 kommentarer:

  1. Helt underbara kläder! Har själv gått i riddartankar här ett tag... Snart kommer jag nog till skott. Kan även tipsa om svärd i liggunderlagsmaterial...

    SvaraRadera
  2. Jättefina kläder! Ska vi "svärdas?"... :)

    SvaraRadera
  3. Åh så fina riddar-kläder! Här hemma använder de inte skedar utan häromdagen fick jag avstyra "svärdandet" då de helt plötsligt hade varsinn längdskid-stav...

    SvaraRadera
  4. He he... skedar är ju totalt oskyldigt i jämförelse med skidstavar!! Har stått och hållt i såna "mjuka" svärd i leksaksaffären men tänkt att jag inte ska uppmuntra såna lekar - är väl bara att inse att det kommer svärdas oavsett... :-)

    SvaraRadera