torsdag 19 mars 2009

Städhjälp?!


Just nu är det mycket städning här hemma, fotografen har varit här och snart är det visning, hu! Syprylarna är som sagt var undanstoppade men en liten virknål är det väl ingen som märker om man tar fram, eller?! Hade väl varit bättre om jag ägnat mig åt den RIKTIGA dammsugaren men nåt kul ska man väl få ha! Tvivlar på att det kommer bli särskilt mycket städat med den här :-D

Material: bomullsgarn och kuddstopp från gömmorna, virknål nr 2.

Mönster: inspiration från alla flitiga godsaksvirare därute - hittade på fritt efter annat jag virkat:
v1: lägg upp 2 luftmaskor, v2: 6 fasta maskor i andra maskan från nålen, v3: 2 fm i varje m, v4: 1 fm i första m o 2 fm i nästa, v5: 1 fm i de två första maskorna o 2 fm i nästa. Sen är det bara att virka på m i fm i varje m tills "chokladen" är lagom lång, gå över till "marsipan" ett tag och byt tillbaka till "choklad" när det passar. När det är dags att ta ihop: peta in vadd och minska sen 1 fm i de två första o sen virka ihop 2, nästa varv 1 fm o sen ta ihop två, sista varvet ta ihop 2 och två tills det känns klart. Fäst trådarna - fika!!

4 kommentarer:

  1. MMmmmmm.. jag blir sugen på en! :-)

    SvaraRadera
  2. Vad gott med en damsugare och vilket fint exemplar...jag blir oxå sugen på en. Jag försökte mig på att virka en damsugare för nån vecka sen, men glömde skriva upp hur jag gjorde första änden, vilket resulterade i två fina ändar men helt olika;) Men jag skall försöka göra ett nytt försök framöver.

    SvaraRadera
  3. Kul att du ville vara med i min PIF!

    SvaraRadera