onsdag 14 januari 2009

Inte alls hafsig hoodie!

Sådärja! Här är den, inte-alls-hafsig-hoodien alltså.

Efter försöket med in-da-hafs-hoodien har jag funderat en del på hur jag skulle ändra mönstret för att få hoodien mer som jag vill ha den. Och andra försöket blev ju riktigt bra - det är ju inte heeeelt perfekt men vääääldigt mycket bättre än det första!

Mönster: Utgångspunkt i Meedoms raglan form 2 i storlek 80 i jacklängd. Halsringning för kapuschong + kapuschong med infodringar i storlek 74 /80. Istället för ett helt framstycke ritade jag ett med omlottskärning som jag klippte ut två gånger. Bakstycket klipptes något längre än framstycket.

Förändringar: Till att börja med utgick jag nu från storlek 80, men behöll samma storlek på luvan. För att få en bättre övergång mellan luva och framstycke tog jag bort ca en halvcentimeter i bakre nederkanten på luvan och lät den främre nederkanten bli en nedåtböjd ganska spetsig "snibb". Luvans framkant rundade jag lite "bakåt" så att det skulle bli en mjuk form ner mot "snibben".

Omlottskärningen gav jag en mer rak linje från halsringning till sidsöm + gav den en brantare lutning så att den hamnade längre ner (ungefär 5 cm under ärmhålet). Tänkte inte på att kantbandet skulle på förra gången så det blev för nära ärmhålet då. För att omlottringningen skulle bli lite tajtare så är framstyckena är något smalare än bakstycket och omlottdelenär något smalare i över- än nederkant vid sidsömmen.

Jättesvårt att förklara det här med ord - så hör av dig om du är mer nyfiken på mönstret :-)

Material:
Blå "polarfleece" från Ohlssons, landskapstyg och knallorange mudd från Jofotex.


Hur gick det till: ungefär som med den första hoodien med undantag för luvan - efter att jag sytt ihop raglansömmarna och huvans infodringar la jag luvans räta mot tröjans räta + fodrets räta mot tröjans aviga kant i kant och sydde fast luvan. Sen var det bara att vända upp fodret och luvan mot varandra och - vips, luvan snyggt fastsatt! Kom det mitt i natten och det var ju en busenkel lösning :-) Använde trippel täcksöm för att sy fast kantbandet - trädde den vänstra nålen med blå tråd och lät den gå precis utanför bandet för att hela inviket skulle täckas på baksidan, övriga trådar i gult.

Hur blev det då? Bra tycker jag! Jag lyckades undvika alla felen från förra försöket - det enda som gick fel var att jag fick sy om en söm då jag hade för hög diffmatning. Den här fleecen hade mycket mindre stretch i sig än den röda (+ att jag inte behövde chansa på trådraken eftersom jag hade en hel bit med stadkanterna kvar...) vilket gjorde sömnaden enklare.

Jag får inte till kantbandet så petnoga som jag vill (trots att jag faktiskt skärpte mig den här gången och till och med plockade fram strykjärnet och pressade vikningarna innan) men jag inser ju att övning och att lägga mer tid på nålning etc skulle ge resultat på den fronten. Jag är väldigt nöjd med passformen - även om luvan kanske blev i minsta laget. Den sitter perfekt på men eftersom det är så fint foder så skulle den kunna haft lite mer "häng" i nedfällt läge.

Nästa gång: luvan kan få bli lite större, men bara lite! Om det nu blir någon nästa gång... hoodie är väldans snyggt men ganska opraktiskt, eller?!? Och så går det åt oväntat mycket tyg!



7 kommentarer:

  1. Kanske är det inte det mest användbara platt så här vintertid. Tycker det är lite knöligt med huvan under overallen, men snygga är de! :-D Däremot tyckte dagmamman att huvan är toppen när det är lite varmare - bara att dra upp över huvudet när Gabriel ligger och sover i vagnen.

    Det blir så himla häftigt med ett mönstrat tyg som foder i huvan.

    SvaraRadera
  2. Rackarns snygg! Fint med landskapstyget sådär.

    SvaraRadera
  3. Men va kul!!! jag sitter här och pular med hoodies och har precis samma grubblerier som jag ser att du haft!!! Har sytt en hoodie på samma sätt som du (Meedom form 2 med halsringning för kapuchong)... men jag blir inte riktigt nöjd med passformen.
    Skulle jättegärna vilja veta mer om hur du sytt dit huvan! Kan jag maila och fråga mer? :-) Vore jättesnällt!

    SvaraRadera
  4. Hej!!
    Jättefint du gjorde coversömmen med olika färger!!! Lyllos dig med cover....det blir ju saaaa fint :)
    Har ocksa en pojke född -05 (juli) ;)

    SvaraRadera
  5. jätTesnygg hoodie! nu blev det ytterligare en blogg att följa i google reader ;-)

    SvaraRadera