tisdag 17 februari 2009

Det blev visst ett dreggligt byte!

Lite avundsjukt läser jag om i alla möjliga bloggar om saker som byter ägare och åker hit och dit med posten och genom cyberrymden. Någon kanske gör någon en tjänst, delar med sig av mönster eller så och får något fint i utbyte.

För ett tag sen så fick jag lite frågor om hur jag gjort mönstret till luvan på min hoodie - och självklart delar man med sig, nästa gång kan det ju vara jag som "är i nöd" :-) Som tack för luvmönstret fick jag Doris & Assars dregglismönster - jamen det blev ju ett byte, ett sånt där som jag spanat avundsjukt på :-)

Dregglisen kändes som ett lagom projekt och hanns faktiskt med i helgen - alltid kul att sy något man inte gjort förut! Passade extra bra eftersom jag fått hem lite flodisar och bara MÅSTE sy nåt. Mönstret funkade finfint och flodisarna mycket medgörliga - men HUR gör ni som lyckas svänga runt med overlocken där uppe vid "flärparna"?? Nu sydde jag flärparna lite spetsiga vilket inte alls blev så dumt - men två ställen till som måste fästas... sånt vill man ju undvika ;-)

4 kommentarer:

  1. Du hanns y lite i flodistyget iallafall! KUL! Hoppas kalaset gick bra!

    Jag syr mina flärpar spetsiga på dregglisarna, alltid. Kan inte heller svänga runt på ett snyggt sätt.

    SvaraRadera
  2. Fin den blev!!
    Har tyvärr inget bra råd med spetsarna..

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Har också tyckt att det verkar skojigt med byten men inte fått gjort något förrän precis i dagarna.

    Det finns säkert mycket bättre sätt än mitt, men jag är ju nybörjare på att sy och har inte kommit på något annat sätt än detta. Jag nålar tätt, tätt och syr helt utan kniven just i svängarna. Då går det att svänga utan att kniven skär in någonstans där den inte ska. Jag lyfter också lite i pressarfoten och justerar lite nu och då just i svängarna.

    SvaraRadera
  4. Härligt att det gick bra att sy med mönstret! Jag har sett att det flesta med overlock "syr ut" sömmen däruppe, för att det är svårt att komma runt.
    Har bloggat hoodies nu :-) Tack igen!

    SvaraRadera